About me...
























FALLOUT 2

[Recenze]

[Tvorba Postavy]
[Traity] [Atributy] [Schopnosti] [Vylepšování postavy]

[Výbava]
[Munice][Brnění]

[Zbraně]
[Rukavičky][Kuchadla][Pistole][Samopaly][Pušky][Útočné pušky][Těžké zbraně][Energetické zbraně]

[Spolubojovníci][Další herní postavy][Průvodce lokacemi]

[Popis základní dějové linie]


Recenze

Zkrátka The Best. Fallout 2 od Black Isle je jedna z nejlepších her, kterou jsem kdy hrál. Ačkoliv technicky je skoro stejný jako jednička, je zkrátka mnohem lepší po designové stránce. Pokud jste hráli jedničku a líbila se vám, budete dvojku milovat. Pokud nevíte o čem mluvím, padejte do obchodu a bez Falloutu se nevracejte. Pokud umíte aspoň trochu štěknout English (Fallout 2 tvrdě paří i můj brácha, kterej neví, ani co znamená Fuck a Shit) a máte IQ 80+(Brácha má 82 a de mu to hezky), je to jasný výběr. No a vlastně od té doby, co je tady překlad, který mimochodem vyšel s celým Falloutem na Levelu, máte šanci i vy. Mimochodem, neskromně dodávám, že na překladu jsem měl taky slušný podíl (překládal jsem především bojové hlášky a Sulika). Stránku českého překladu najdete na adrese www.move.to/FalloutIIcz.

Ještě jedna taková smutná zmínka. Interplay zrušila celý tým Black Isle i s rozdělaným Falloutem 3. Teď už je vaše jediná naděje Fallout Yurop.

Jestli jste o Falloutu ještě neslyšeli, prosím. Stylem hry je to izometrická RPG nebo taky dungeon z postapokalyptického období. Svého hrdinu či hrdinku vidíte šikmo zhora, pohybujete s ním myší, cestujete po obrovském světě, bavíte se nejrůznějšími lidmi, kteří se k vám chovají tak, jak vy se chováte k nim nebo k těm, které znají... zkrátka simulace takového malého světa. F2 dokáže být děsně pohlcující, stejně jako jednička. Opravdu jste tam, opravdu žijete život v radioaktivních pustinách. Můžete dělat co se vám zachce a jak se vám zachce. Můžete být superkladný hrdina, který jako hloupý honza pomáhá každému a zadarmo. Můžete být hajzl, krást, unášet otroky a vraždit. Můžete být diplomat, který se vyhýbá bojům a ukecává kdekoho jako český politik. Můžete být přiblblý dement s rukama jako lopaty a vytřískávat bary. Můžete být loupežník a unikat lovcům odměn, které na vás brzo začnou okolní města vyhlašovat. Můžete být obchodník a kšeftovat se vším možným.... Prakticky žádné meze neexistují. Jediná hra, která se v tomhle F2 podobá (kromě prvního dílu) je Daggerfall, ale tam nebyly takové možnosti co se týče schopností a hlavně charakteru hlavní postavy.

Pokud jde o prostředí a příběh.... Víte co znamená Fallout? Spad.

Představte si atomovou válku. Radiaci. Spad. Vypálená města. Posuňte se o nějakých sto let do budoucnosti. Život pochopitelně přežil, i když nemá zrovna ideální podmínky. Lidé přežili. Ať už v podzemních bunkrech, zvaných Vaulty, tak na povrchu. Všude je pochopitelně spousta mutací, nejenom působením radiace. V jednom takovém Vaultu začíná život jednoho mladíka (či dívky), hrdiny prvního dílu Falloutu. Vault je vážně poškozený - vodní čip, zajišťující regeneraci vody jepoškozený. Je nutné ho nahradit. Hrdina se vydává ven. Venku je docela živo. Lidé z některých vaultů už vyšli a vesele staví městečka, kšeftují, intrikují a hlavně se vraždí. Hrdina nakonec nachází čip, ale je tady další nebezpečí. Hlavní záporný hrdina (kterého uvidíte jenom jednou a pak ho stejně zabijete - tedy pokud si zahrajete Fallout 1) objevil vojenské zařízení, kde je uskaldněn mutagenní vir FEV. Sám zmutuje, a potom odchytává lidi a staví z nich obrovskou armádu. Hlavní hrdina mu to pochopitelně překazí, ale happy end jaksi nenastává. Velitel Vaultu 13, domova to našeho hlavního hrdiny, hrdinu nechce přijmout zpět. Bojí se, že vyprávění o hrdinských příhodách by mohlo vytáhnout ven i ostatní lidi a Vault by byl opuštěný. Hrdina tedy odchází.

A tady začíná druhý díl. Vesnice, kterou hrdina založil daleko na severu, vymírá. Vy, jakožto prapravnuk hrdiny prvního dílu, to máte napravit. Je na to třeba jeden malý kufřík - Garden Of Eden Creation Kit neboli stavebice Udělej si svůj vlastní ráj, která je standartní výbavou každého Vaultu.

Vydáváte se tedy na cestu za kitem. A až ho najdete, stejně vám to nepomůže, protože vesnici mezitím unesli. Kdo?Co je to za organizaci Enkláva? Kde vzali takovou technologii? CO vlastně chtějí? To už je na vás, zjistit co a jak.

Na následujících pár řádcích najdete rady do začátku, seznam zbraní, který od minulého dílu značně pokročil a taky pár hintů, jak vyřešit který úkol. Ale na ty se raději podívejte jenom v případě, že opravdu nevíte, co dál. Tahle stránka si v žádném případě neklade za cíl kompletní popis Falloutu, ale jako průvodce se vám může hodit. Všechny názvy jsou původní, tak jak byly v angličtině. Možná se někdy nakonec dostanu k tomu, abych je přepsal i pro české ekvivalenty.


Tvorba Postavy

Můžete buď využít už hotové postavy, ale je lepší vytvořit si svou vlastní. Dobře uvažujte jakou, protože na tom docela záleží váš další postup.

Nejprve je třeba vybrat si Traity. To jsou v podstatě nějaké vlastnosti vaší postavy. Každá má svou výhodu a nevýhodu, takže vybírejte opatrně.


TRAITY

Fast Metabolism - zrychlený metabolismus. Léčíte se rychleji, ale jste zase citlivější na radiaci a jedy. Vcelku zbytečné.

Bruiser - Bouchač. Zvýší vaši sílu, ale sníží počet akčních bodů - takže toho za jedno kolo moc nestihnete. Dost špatný trait.

Small Frame - malá postava. Jste pohyblivější, ale míň toho unesete. Nic moc.

One Hander - jednoručák?. S jednoručními zbraněmi blízko dokonalosti, s dvouručními o ničem. Pokud vám nevadí, že si vystřelíte akorát z pistole nebo samopalu...

Finnese - Nezpůsobujete tak velké poškození nepřátelům, ale máte větší šanci, že se vám povede kritický zásah - třeba omráčení, zlomení končetiny, oslepení nebo několikrát účinější zásah. Opravdu dobrý Trait.

Kamikadze - do boje se vrháte první (nebo alespoň dříve) ale máte menší hodnotu Armor Class neboli schopnost uhýbat zásahům.

Heavy Handed - Opak Finesse. Ubíráte víc, ale kritické zásahy se nevedou. Nic Moc.

Fast Shot - střílíte rychleji (o jeden časový bod), ale nemůžete používat mířené střely. Není zase tak špatné, pokud chcete používat jenom hrubou sílu, ale na druhou stranu střílení do hlavy je většinou účinnějsí.

Bloody Mess - krvavá sračka. Jediný Trait, který nemá nevýhodu, pokud nemáte slabý žaludek. Každá smrt je nejhorší možná. Příklad - kopnete do krysy , rozletí se po okolí.

Jinxed - zvyšuje se šance, že nastane kritické selhání. Jak pro vás, tak pro ostatní. Není zrovna dobrý nápad.

Good Natured - Dobrá povaha - vaše počáteční schopnosti obchodovat, mluvit a léčit jsou větší, ale bojové schopnosti jsou menší. Někdy je docela vhodné.

Chem Reliant - závislák. Snadno se stanete závyslí na nějaké chemikálii, ale rychle se z toho zpamatujete.

Chem Resistant - odolný proti drogám - menší pravděpodobnost, že budete mít závislost, ale na druhou stranu drogy působí jenom polovinu času.

Sex Appeal - Osoby opačného pohlaví přitahujete, ale stejné pohlaví může žárlit.

Skilled - zkušený. Za každé vylepšení získáváte více bodů na schopnosti, ale speciální schopnosti (perky) získáváte každé 4 úrovně místo každé 3.

Gifted - Nadaný. Všechny atributy (síla...) máte vyšší, ale začínáte s menšími schopnostmi o 10 procent a dostáváte o pět skill bodů za každou úroveň méně. Opravdu dobrý perk, protože atributy se prakticky nedají během hry zvýšit.

Můžete si vybrat až dva Traity, nebo taky nemusíte. Doporučuju Gifted, který vám umožní mít vyšší atributy, což se dost hodí. Ztráta skill bodů se dá snadno vyrovnat tréningem. Další vhodné je Finesse, protože právě pomocí kritických zásahů způsobujete největší škody.


Atributy

Dále je třeba určit atributy vaší postavy. Každý atribut může mít hodnotu 1 až 10. Některé můžete během hry dále upravovat, ale není to zrovna běžné, takže rozvažujte opravdu dobře. Na začátku máte všechny atributy na půměrné hodnotě 5 a máte 5 volných bodů, které můžete dát, kam chcete. Pochopitelně můžete i ubírat ze schopností.

Každý atribut ovlivňuje dost věcí, včetně počátečních schopností a taky speciální schopnosti, které budete získávat.

Strength - Síla - Ovlivňuje dost věcí, nejdůležitější je ale nosnost (počet liber, které unesete na zádech) a možnost používání zbraní. Méně než 4 je sebevražda, více než 6 je docela zbytečné. Sílu si můžete během hry zvýšit permanentně (u bratrstva oceli) a navíc, když už budete mít těžké zbraně, které vyžadují sílu vyšší (Minigun), budete nejspíš mít Energetické brnění, které vám sílu zvýší až o čtyři.

Perception - Vnímání - docela důležitá vlastnost pro všechny, kteří budou střílet, zvláště na dálku. Není špatné ho mít vyšší (8), protože pak budete mít přístup ke speciální schopnosti (perku) Sniper, která střelbu skvěle ulehčí.

Endurance - výdrž, odolnost. Vaše fyzická výdrž. Průměrná vcelku vystaší, ale nedoporučuji nižší než 4, je to sebevražda.

Charisma - schopnost působit na lidi. Není příliš důležitá pro normální hru. Masakři, kteří budou vyvražďovat vše ji nepotřebují, ukecávačům a obchodníkům se docela hodí. Stačí 4-5.

Inteligence - vaše chytrost. Ovlivňuje schopnost mluvit s lidmi, ale hlavně a především počet bodů, které dostanete za každou úroveň na vylepšení schopností. Počet těchto bodů je 5+2*inteligence plus mínus případné modifikátory za každou úroveň. Opravdu vhodné vyšší, především pro majitele traitu GIFTED. Nedávejte ji až na 10, protože si ji stejně budete moci u bratrstva vylepšit o 1 bod.

Agilita neboli pohyblivost. Důležitá vlastnost, která ovlivňuje počet akčních časových jednotek. Opravdu se hodí tak kolem 8, ale dá se žít i bez ní.

Luck neboli štěstí. Štěstí nemá zrovna viditelný vliv na hru, ale velice nízké štěstí nebo velice vysoké výrazně postavu ovlivňuje. Vysoké štěstí umožňuje přístup k několika opravdu zajímavým perkům (schopnostem). Doporučuju nechat na pěti, nižší vám znemožní přístup k několika důležitým schopnostem.


Schopnosti

Pokud jste si vhodně nastavili traity i atributy, prohlídněte si ješte sekundární charakteristiky - počet hitpointů, odolnosti, resistance, počet časových jednotek. Pak se pusťte do výběru schopností. Musíte si vybrat (Tag) tři schopnosti, které budou vaše primární. Vždy, když dostanete další úroveň, dostanete skill pointy, jejíchž počet závisí především na vašem IQ (ve hře). Jeden bod=jedno procento u schopnosti. U označených schopností jsou to dvě procenta za bod. Tak je to do hodnoty 101 procent. Další zvyšování už je dražší, vždy po 25 stojí o bod na procento více (0 až 101 jeden bod, 102 až 126 dva body, 127 až 151 tři body...). Maximální možnost je 300 procent. Počáteční schopnosti závisí na úrovni atributů. Během hry si můžete ještě schopnosti přilepšovat čtením knih (small guns, first aid, doctor, science, repair, outdoorsman), perky (speciální schopnosti, které dostívíte každou čtvrtou úroveň). Tagované skily se pochopitelně trénují mnohem rychleji.

Small Guns - ovládání malých střelných zbraní - od pistolí přes samopaly, pušky abrokovnice až k ulitmátní zbraní, magnetické Gausspušce. Velice důležitá vlastnost.

Big Guns - velké zbraně - kulomety, rotačáky, plamenomet, raketomet. Velké zbraně zase tak důležité nejsou, protoýe energetické jsou většinou stejně účinnější. Jenom žerou náboje, i když vypadají hezky.

Energy Weapons - energetické zbraně -lejzry, plasmové pušky... Docela užitečné, ale stejně jako Big Guns ne nezbytné.

Unarmed - boj beze zbraní. Důležitá vlastnost, především ze začátku. Čím vyšší úroveň unarmed, tím lepší údery máte k dispozici.

Melee Weapons - zbraně pro boj zblízka. Nože, kladiva, oštěpy, motorové pily. Využijete především ze začátku, ale takové superkladivo je výborná zbraň i na konci hry.

Throwing - házení granátů. Docela zbytečné, ale to záleží na přístupu k boji.

First Aid - první pomoc, schopnost léčit sebe a jiné. Není špatné mít ji vyšší, ale je zbytečné na to obětovat skill pointy - všude je spousta příruček.

Doctor - schopnost léčit složitější zranění - zlomeniny, otravy. Užitečnější než First Aid, protože vyléčí více hit pointů.

Sneak - plížení. Můžete se plížit a třeba se i k někomu připlížit a ustřelit mu zezadu hlavu. Vcelku na nic.

Lockpick - páčení zámků. Důležitá vlastnost, je vhodné mít ji tak na padesáti nebo více. Al evětšinou se ád bez ní obejít.

Steal - kradení. Nejsnadější způsob vydělávání peněz, stejně jako v reálném životě.

Traps - schopnost likvidace pastí (miny) a používání vybušnin. Není moc důležitá.

Science - věda. Dost důležitá schopnost, mimo jiné třeba nabourávání do počítačů. Dá se vylepšovat knihami, ale na některé úkoly opravdu potřebujete science vysokou (100) nebo hodně trpělivosti při loadování.

Repair - opravování. Docela zbytečná vlastnost, využijete ji minimálně.

Speech - mluvení. Vysoké mluvení vám často pomůže. Spoustu lidí můžete ukecat, aby vám pomohli, šli s vámi, nechali vás projít nebo na pokoji... hodí se.

Barter - obchodování. Veškeré obchodování se odehrává smlouváním. Vy naházíte na jednu starnu věci, z inventáře postavy si vyberete co chcete a pak mu nabídnete obchod. Čím vyšší Barter, tím větší cenu mají vaše věci. Vhodné mít tak na padesáti, ale obejdete se i bez něj.

Gambling -schopnost hrát hazardní hry.Můžete vybírat kasína, vyhrávat v ruletě nebo na automatech... jak chcete.

Outdoorsman - schopnost stopařit - při cestování na mapě máte tak možnost (pokud máte schopnost dost vysokou) určit, jestli toho někoho chcete potkat nebo ne.

Vylepšování postavy

Během hry dostáváte zkušenostní body (experience points) za zabití nepřátel nebo za splnění nejakého úkolu. Když se dostanete za určitou hranici (zkušenosti nutné pro předchozí úroveň plus tisíckrát momentální úroveň tedy na 2level 1000, 3 3000, 4 6000....), zvýší se vám počet energie a dostanete skill pointy, kterými si můžete vylepšit vlastnosti. Každý třetí level dostanete možnost vybrat si perk, speciální schopnost. Těch je opravdu velká řada a každý je nějak užitečný. Některé perky vyžadují určitou úroveň atributu, schopnosti nebo úrovně postavy. Popsané jsou v manuálu, vypisovat je tu nebudu. Vhodné jsou Action Boy, které zvyšují počet časových jednotek, Bonus Move přidávající dvě časové jednotky jenom na chození, Bonus Rate of Fire, které snižují počet časových jednotek nutných ke střelbě (skvělá věc) a Sniper a Slayer, které umožní, aby prakticky každý zásah byl kritický. Záleží na vás, jak si vyberete.


Výbava

Munice

HN Needler - jehlové náboje do jehlovky, existuje i průrazná verze (AP)

9mm klasické devítimilimetrové náboje. Nenašel jsem nikde zbraň, která by je používala. V prvním díle je používala Mauserovka, ale tu jsem nikde nenašel. Pomůže mi někdo?

10 mm - základní náboje. Existují dvě verze - JHP neboli s dutou hlavou, které jsou účinnější, a AP neboli průrazné, které sice poškozují méně, ale zase je neblokuje tolik brnění. Nejběžnější zbraní na 10mm je základní pistole. Jinak existuje jednohlavňová puška, samopal a skvělý malý samopal HK, který je dost účinný a zároveň střelba s ním stojí o jednu časovou jednotku méně.

.44 Magnum. Těžká pistolová munice, opět existují obyčejné a průrazné. Jedna pistole a jeden revolver, vhodné tak do začátku.

.45 neboli pětačtyřícítkové střelivo. Můžete ho použít ve dvou samopalech.

14mm nejsilnější pistolová munice, existuje pro ni pouze jedna silná pistole.

12 gauge aneb náboje do brokovnice. Brokovnic je celá řada, od upilované dvouhlavňovky přes útočnou brokovnici až po futuristický JackHammer.

.223FMJ neboli 5,56 milimetru, běžně využívaná malorážná munice pro lovecké i vojenské účely. Nejběžnější je lovecká puška, ale najdete i speciální pistoli (vysoce účinná), ostřelovací pušku a dva druhy lehkých kulometů.

5mm standartní armádní munice. Opět normální nebo průrazné, střílí je útočná puška nebo rotační kulomet Avenger.

7,62 vojenská munice, používaná v útočných puškách FN FAL.

4,77 caseless neboli beznábojnicové střelivo. Je účinnější než 5mm, opět pro něj ecistují útočná puška (ve dvou verzích) a rotační kulomet vindicator.

2mm EC. Munice, používaná do magnetický (Gauss) pistolí a pušek. Dokonalý zabíječ.

Flamethrower Fuel - palivo do plamenometu, existují dvě verze - červená a silnější modrá.

Explosive Rocket - klasická raketa do raketometu

Armor Piercing - průrazná, protipancéřová raketa.

Small energy cell - malá energetická baterie, piužívaná v mnoha lehkých energetických zbraních

Mico Fusion Cell - Fůzní buňka, používaná jako munice pro silnější zbraně a jako palivo do auta.

Grenade - klasický granát

Plasma Greanade - silnější granít

EMP Grenade - pulzní granát na ničení robotů a další elektroniky

Dynamite - časovaný dynamit na demolice

Plastics - plastická trhavina, silnější než dynamit


Brnění

Leather Jacket - klasická kožená bunda, s jedním rukávem. Vyskytuje se i speciální, s oběma rukávama. Má ji u sebe Malý Ježíš Mandino v Renu

Leather Armor - klasické kožené brnění - minimální obrana. Existuje vylepšené Mark II

Metal Armor - těžké, poměrně účinné. Existuje lepší verze Mark II

Tesla Armor - upravené Metal Armor, poskytuje slušnou obranu proti energetickým zbraním

Combat Armor - klasická vojenská neprůstřelná ochranná vesta. Existuje ještě lepší verze Mark II a ještě jedno lepší speciálně udělané Bratrstvem Oceli.

Bridgekeepers Robe - Pokud někdy potkáte most, který hlídá figura v růžové kápi, rozhodně si savněte hru. Máte možnost, pokud správně odpovíte na jeho otázky, získat jeho oblek. Je stejně účinný jako Combat Armor, ale mnohem lehčí.

Power Armor - Enegetické brnění, zvyšující o tři sílu. Oproti běžným zbraním zajišťuje téměř imunitu. Existuje i lepší verze Mark II

Advanced Power Armor - vylepšené energetické brnění, používané vojsky Enklávy. Zvyšuje sílu o čtyři. Existuje i Lepší verze Mark II.


Zbraně

Rukavičky

aneb zbraně, které se nasazují na ruku a při jejich použití se bere v úvahu schopnost unarmed neboli boj beze zbraně.

Brass Knuckles - klasický boxer, dodá ráně pěstí vyšší přesvědčovací schopnost

Spiked Knuckles - ježatý boxer, je o něco účinnější

Power Fist - Energetická pěst, slušně silná. Potřebuje k provozu Small Celly

Mega Fist - Ultimátní ruční zbraň, vylepšená Power Fist


Kuchadla

aneb klasické ruční zbraně.

Knife - klasický žabikuch

Throwing Knife - vrhací nůž

Combat Knife - Útočný nůž

Little Jesus - Nůž, dříve patřící Little Jesusovi Mordinovi z New Rena

Spear - kopí, dá se s ním i házet

Club - tonfa, vcelku na nic

SledgeHammer - kladivo, ucházející hračka

Cattle Prod - tyčka na dobytek, používa celly

Ripper - motorová pila na celly - vrrrrmmmm vrrr drrrnk eaaaah - domyslíte si sami

Super SledgeHammer - speciálně vylepšené kladivo, nejlepší bojová zbraň, s každým třískne o zem


Pistole

10 mm pistol- Základní pistolka s 12 ranným zásobníkem.

0.44 Desert Eagle - Automatický Magnum, docela silný. Může mít prodloužený zásobník.

14 mm Pistol - poněkud silnejší pistolka.

9 mm Mauser - slušná pistolka, ale bohužel jsem ji v hře nikde nenašel, pouze předpokládám že existuje jako v prvním dílu, protože jsem do ní našel náboje

HP Needle Gun - jehlovka, střílející jehlové náboje s jedem

0.44 Magnum Revolver - Hodně silná hračka, pro kovboje to pravé. Můžete si k ní dát přidělat speedloader.

0.223 Pistol - pistole upravená z lovecké pušky, má silnou průbojnost. Kvalitka.

Gauss Pistol - ultimátní pistole, střílející 2mm náboje magnetickým urychlovačem. Total Brutal.


Pušky a Brokovnice

10 mm pipe gun - nejslabší střelná zbraň, vlastně jenom trubka, do které se strkají 10mm náboje. O ničem.

Shotgun - klasická dvouhlavňovka

Sawed-off shotgun - upilovaná brokovnice, má mizivý dosah, ale silná je dost.

Combat Shotgun - Útočná brokovnice, má schopnost střílet dávkou.

HK CAWS neboli Close Assault Weapon System čili Útočný Zbraňový systém na blízké vzdálenosti, vynikající hračka.

Jackhammer - dokonalá brokovnice, při automatické střelbě udělá z každého sračky.

Hunting Rifle - lovecká puška na ,223 náboje. Má slušný dostřel a přesnost, která se dá ještě dále vylepšit přimontováním dalekohledu. S dalekohledem jste neuvěřitelně přesní na jakoukoliv vzdálenost, ale na cíle v dosahu 7 políček tu pušku prakticky nenamíříte - skoro určitě se netrefíte. Ale na dálkovou likvidaci....

Sniper Rifle - ostřelovací puška na velké vzdálenosti, využívající .223 náboje. Bohužel bere o jednu časovou jednotku více. Je účinnější než lovecká puška.

M72 Gauss Rifle - ultimátní zbraň, v podstatě asi nejlepší zbraň ve hře, střílející 2mm EC náboje pomocí vysokorychlostního magnetického pole. V Enklávě je používají skoro všichni.


Samopaly

10mm submachinegun - základní samopal, umožňující lepší využití 10mm náboje při střelbě.

HK P90 - vynikající samopal na 10mm náboje, bere o jednu časovou jednotku méně.

M3 Grease Gun - slušná hračka na .45 náboje, stejně jako HK bere o jednu časovou jednotku méně.

G11 Assault Rifle - vylepšená útočná puška, používající beznábojnicové střelivo.Ve hře se bere jako samopal.

G11E - vylepšená verze


Útočné pušky

Tommy Gun - klasický samopal na .45 náboje s kulatým zásobníkem, ale ve hře se bere jako puška.

AK 112 - útočný kalašnikov na 5mm náboje, možnost zvýšit kapacitou zásobníku. Přesná a docela účinná zbraň.

FN FAL - stará ale dobrá útočná puška na 7,62 náboje. Pokud si na ni necháte namontovat noční teleskop, není nic lepšího na noční přestřelky.


Těžké zbraně

Light support Weapon - lehká podpůrná zbraň, kulomet na ,223 náboje. Docela dobrý.

Bazar - vylepšený lehký kulomet na ,223 náboje. Ještě lepší, proti obrněným cílum je lepší než minigun. Mají ho pouze strážci obchodu se zbraněmi v NCR, jinde jsem ho neviděl.

Minigun - Rotační kulomet na 5mm náboje. Slabý, ale střílí takovou spoustu nábojů, že neobrněné cíle rozemele na kaši .

Minigun Avenger - vylepšená verze standartního minigunu.

Minigun Vindicator - rotační kulomet na beznábonicové střelivo 4,77. Opravdu slušný, oproti Avengeru je mnohem účinnější. A třikrát dražší.

Flamethrower - plamenomet. Co dodat?

Rocket Launcher neboli raketomet. Nabijete, vystřelíte, zabijete. Hezké.


Energetické zbraně

Alien Blaster - prý tam někde je, ale nikdy jsem ho neviděl.

Laser Pistol - lejzrová pistolka na malé celly

Magnetic Laser Pistol - vylepšená laserová pistole

Plasma Pistol - Plasmová pistolka, účinnější, ale s malým dostřelem

Pulse Pistol - střílí ničivé EMP pulzy, které ničí techniku i živou tkáň. Děsivě nepřesná, ale účinná.

Laser Rifle - slušná hračka s dalekým dostřelem na Fůzní Cely

Sun scorcher - naprosto vynikající pistole. Dá se získat pouze v minulosti ve Vaultu 13 a velice snadno ji přehlédnete, protože leží na zemi, místo aby byla strčená do bedny. Má akumulátor na šest výstřelů, nabíjí se pouze sluncem - pokud jste venku a svítí slunce, za NULA časových jednotek ji nabijete. Je vysoce účinná.

Plasma Rifle - Silná, docela přesná, s malým dostřelem.

Turbo Plasma - Modifikovaná Plasmová puška, účinnější. Spolu s M72 nejlepší zbraň

Gatling Laser aneb rotační laser. Žere Fusion Cely děsivou rychlostí, ale proti neobrněným cílům je dokonalý (všechny Power Armory jsou oproti laseru téměř imunní!)

YK Pulse Rifle - Zvětšená pulzní pistole. Asi nejúčinnější zbraň ve hře (snad s vyjímkou raketometu), ale taky dokonale nepřesná.

PS: je možné, že zbraní a vybavení je daleko více. Neustále potkávám nové a nové věci, a je docela dobře možné, že jsem si něčeho nevšiml. Viz třeba sqělý Scorcher, na který mě upozornil brácha.

Které zbraně používat?

Doporučuju zůstat u malých zbraní. Postupně Hunting rifle, Assault rifle, M72, případně některá z lepších brkovnic. Z těžkých zbraní má smysl používat pouze lehký kulomet nebo lepší bazar. V energetických zbraních je na výběr víc (skvělý scorcher, plasma rifle nebo účinná ale nepřesná pulse rifle). Lepší než střílet dávkou je většinou mířený výstřel (do hlavy nebo očí), protože dobrý kritický zásah je dobrý kritický zásah, nemluvě o oslepení nebo omráčení cíle. Dávka je sice hezká, ale má vysokou spotřebu nábojů a proti pancéřovým cílum je většinou zoufale neúčinná. Ale když se vám podaří kritický zásah, zabijete brokovnicí i maníka v power armoru (lepší je lovecká puška, protože dává kritické zásahy častěji). Při pěstním souboji mlaťte soupeře do hlavy nebo do koulí, je to nejúčinnější. Když se snese k zemi omráčený nebo zkroucený bolestí, je z něj snadný cíl.


NPC spolupracovníci

Aneb postavy, které můžete ukecat nebo jinak získat na svou stranu. Můžete mít tři (ze začátku někdy jenom dva nebo jednoho - závisí na hodnotě charismy) nebo čtyři s perkem Magnetic Personality. Když už na nic jiného, dají se použít jako nosiči věcí. Pokud to bude možné, nedávejte jim automatické zbraně. I když jim prakticky zakážete používat dávku, ty hovada stejně jinak střílet nebudou a často se stane, že větší část zásobníku skončí ve vás. POZOR na střelbu dávkou, pokud jsou v blízkosti cíle! Pokud je snad náhodou zasáhnete, prakticky vždy se na vás naserou a zaútočí!

SULIK - lidožrout. Schopný chlapec s kladivy a samopaly. Pokud mu dáte SuperSledge a necháte ho u sebe celou dobu, ke konci hry je opravdu bouchač. Získat ho můžete hned v Klamathu v hospodě u východní starny města. Stačí mu dát 350 dolarů, aby mohl zaplatit škody, které udělal v opilosti a které si musí odpracovat. Zpetejte se ho What do you do here a pak You have to pay for damages... JInak pokud hrajete český překlad, vězte, že jsem ho překládal já!(nelezu vám s tím už na nervy, jak se pořád chválím? No, Sulik je jedna z mála věcí, na které jsem opravdu pyšný).

VIC obchodník - jeden z vašich prvních úkolů (pokud se budete držet dějové linie) je najít Vica. Sedí v lochu u otrokářů v Denu, protože jejich šéfovi Metzgerovi prodal vadné rádio. Pokud zachráníte exekucí otrokářů, bude s vámi chodit. Jako bojovník za moc nestojí, ale s dobrou puškou udělá dost škod. Je dobrý opravář, ale jelikož tuto vlastnost použijete ve hře tuším celkem třikrát nebo čtyřikrát a navíc to nikdy není povinné.... Co se týče boje, zvládá pistole a pušky.

Cassidy - barman. Starý dědek, vlastní hospodu ve Vault City. Nesnáší Vault City a nejradši by vypadl. Když se ho zeptáte, co se děje ve městě a pak mu nebudete věřit, že je to opravdu taková nuda, budete mít možnost přibrat ho k sobě. Je dobrý s noži a dalšími ručními zbraněmi na blízko, ale dábá přednost puškám. S M72 je masakr.

Lenny ghoul - Lenny je zombík z GECKa, nadaný felčar. Do boje nic moc, ale z pistole nebo samopalu mu to docela jde.

Šerif Marcus SuperMutant - šerif a zakladatel města Broken Hills. Dobrý do nepohody, bohužel nemůže používat brnění. Je expert na těžké zbraně, energetické pušky a dobrý boxer. Doporučuju dát mu plasmovou pušku.

Myron - vynálezce drogy JET. Žije v podzemí pod STABLES u Rena. Malý zhýčkaný feťák. Ale dokáže namíchat vcelku jakoukoliv drogu včetně stimpaků a superstimpaků. Navíc vám dá návod na Antidotum proti JETU. V boji stojí za hovno, s pistoli si někdy střelí, pokud mezitím nezdrhne. Za jeho přesvědčení jsou nějaké(docela dost) experiencí.

Robodog - robotický pes, kterého má doktor výzkumík v NCR. Dá vám ho, když na některém supermutantovi vyzkoušíte "sérum proti mutacím". Mutanta to zabije, takže pozor. Pes za moc nestojí, ale kouše hezky.

K9 - chytřejší robopes, patří doktorovi na základně v Navarru. Zabijte doktora (má zvukotěsnou laboratoř, klidně to udělejte) a pak z hangáru přineste motivátor, kterým psa opravíte. Kouše líp než obyčejný pejsek.

Goris učenec. Goris je DeathClaw, neboli taková obrovská trhající ještěrkovitá potvora. Tentokrát ale nadaná zatraceně chytrým mozkem. Spolu s ostatními DeathClawy sídlí ve Vaultu 13. Slušný trhač a vědec.

Robot (Skynet)- robota můžete získat v Sierra Army Depot. Nejprve si promluvte s počítačem Skynet ve třetím patře. Chce jít pryč, pošle vás pro mozek do čtvrtého patra. Kousek od počítače je tělo robota, do kterého musíte vložit BioMedGel, Motivátor, který "vymontujete" z robota stejného typu o patro výš. Pak potřebujete mozek. Ve čtvrtém patře můžete získat mozek buď tak, že některého svého společníka zaženete do malé místnůstky a pak mu vyoperujete mozek počítačovým systémem. Nebo můžete vytáhnout mozek ze skladu. Ale skladiště mozků je poškozeno. K dispozici jsou čtyři - mozek debila, šimpanze, člověka a kybernetický. Pro Skyneta potřebujete Kybernetický. Jaké mozky se vám podaří zachránit, závisí na úrovni SCIENCE neboli vědy. Pokuď chcete Skyneta a nejenom polodebilní vozítko s ručičkami, musíte mít SCIENCE alespoň na !125!, jinak se zbytečně namáháte. Mozek potom strčíte do robota a na terminálu ho zapnete. Robot dokáže používat jenom pušky a samopaly, případně mlátit klepetama. SKYNET má i slušnou science, ale to máte vy taky, pokud se vám ho podařilo zachránit.


NPC ostatní hráči

NPC postav je obrovská spousta, tady jsou alespoň ti nejdůležitější.

Elder - Starší vaší vesnice Arroyo. Vcelku k ničemu.

Šaman - bydlí ve vesnici trochu výše. Dává vám semtam zprávy sny, včetně toho posledního, kdy umírá po napadení vesnice Enklávou. Může vám míchat léčící pytlíky z Xander rootu a Broc Flower.

Smitty mechanik - bydlí v Denu a má auto. Za 2000 a energetický konvertor vám ho dá a opraví, za dalších 750 nainsatluje regulátor. Navíc u sebe bude mít nějaké baterie a SuperToolkit, ale až po té, co navštívíte GECKO.

Metzger - místní otrokář v DENu. Doporučuju vyvraždit, abyste mohli osvobodit VICa. Ale stejně tak se k němu můžete přidat, nechat si na čelo vytetovat OTROKÁŘ a pracovat pro něj...

Lynette - první občanka města VAULT city. Moc ji neserte, nebo s vámi rychle vyběhne.

Harold - ghoul, náčelník ghoulů z GECKA. Možná si na něj pamatujete z jedničky.

Skeever - bydlí v GECKU, nahoře u smetiště. Schopný mechanik, i když trochu dražší, má energetický konvertor, který potřebujete do auta. Vymění ho za SuperToolkit.

Tandi - další památník z jedničky, dnes seschlá stoletá babička. Prezidentka NCR.

Jesus Mordino - velký Ježíš, hlava největší rodiny v Renu, má pod palcem výrobu JETU. Pokud si nejdříve promluvíte s jeho synem Malým Ježíšem, dá vám práci. Tak se dozvíte lokaci Stables, kde se setkáte s Myronem.

Salvatore - majitel baru Salvadore, další mafiánský boss.

Wright - nejumírněnější a z hlediska správného chování nejlepší mafiánský DON. Když zjistíte, kdo zabil jeho syna Richarda, žekne vám, kde najdete Sierra Army Depo.


Malý popis lokací - aneb pár místeček a co se tam má přibližně dělat

Arroyo - vaše rodná ves. Můžete vyplít šamanovi zahradu, najít ztraceného psa, naučit se něco málo o boji beze zbraní a karate, opravit studnu, nechat si naostřit kopí.

Klamath - kousek na jihovýchod od Arroya, město trapperů. Můžete pohlídat krávy místnímu debilovi (nebo naopak pomoci ukrást je), topit v palírně whisky, zabít Krysího boha (musíte si pujčit klíč od šéfa trapperů), najít trappera Smileyho (Toxic Depo) a hlavně a především projít podzemím, kde bydlí křeččí bůh, a vymontovat z HighWaymana palivový regulátor, který sníží spotřebu auta napolovic. A hlavně můžete do party přibrat skvělého Sulika, kterého jsem skvěle přeložil (dovolte mi alespoň trochu sebechvály. Na Sulikovi jsem si dal opravdu záležet).

Toxic Depo - hned vedle Klamathu, dozvíte se o něm, když navrhnete pomoc při hledání Smileyho. Ze začáku tam raději nechoďte, je to tam plné Zlatých GEcků, kteří by vás asi sežrali. Na kyselinu je třeba mít v invetáři gumáky, jinak vám spálí nohy. Kromě záchrany Smileyho můžete nahodit reaktor, otevřít dveře výtahu (MUSÍTE mit Electronic Lockpic verzi JEDNA, protože ten lepší dveře neotevře - taková drobná chybička). Dole je kromě Security Bota vybaveného raketometem nšjaká ta chemická výbava.

Den - Doupě se nachází zase o něco málo jihovýchodně od Klamathu. Nachází se tady Smitty, který vám opraví auto, první úřadovna Bratrstva Oceli, chlap s egyptskou mumií, což je vlastně spící ghoul (ale to vás napadne, až vás ho Percy z GECKA pošle hledat), dva obchodníci, kasíno, hřbitov, žrádelna, kde je důležité prokecat ožralu Karla a otorkářská gilda vedená Metzgerem, která vězní Vica obchodníka. V levé části města je Gang vedený Larou. Splňte pro ni tyto úkoly, než se vydáte vyvraždit otrokáře: Nejprve vás pošle zjistit, co hlídá konkurenční gang v kostele. Tam se dostanete pouze tak, že se budete vydávat za Metzgerova člověka a ukecat šéfa gangu. Doporučuju Save. Prozkoumejte bedny, pak se vraťte k Laře. Pošle vás zeptat se Metzgera, jestli si to může rozdat s ruhým gangem. Nakonec vás pošle zjistit nějakou slabinu druhého gangu. Tak dlouho otravujte šéfa gangu, až vám řekne, že pořádá pařbu. Pak s Larou jděte vybít druhý Gang. Získáte tak něco málo do začátku. Pak už můžete jít zmasakrovat Otrokáře. Nebo nemusíte.

Modoc - město přesně na východ od Denu, asi v polovině mapy. Hlavní úkol je dojednat mír se Slagy na Ghost Farmě. Pošle vás tam starosta z Trading Postu. Na farmě prozkoumáte mrtvoly, jsou to jenom loutky. Pak se propadněte dírou do země. Veliteli Slagu přislibte pomoc. ZPátky v Modocu řekněte o všem Starostovi. Nezapoměňte se zmínit o falešných tělech a o tom, že údajně mrtvý farmář Karel je v pořádku v Denu. Pak se můžete vrátit na Ghost Farmu a dostat od velitele Slagů Kalašnikova. Dále můžete pobít krysy, hlídat krávy před vlky (pozor, za každou ztracenou se vám peníze odčítají!), zjistit, že majitelka hospody dělá své slavné omelety z DeathClawích vejcí a najít hodinky pro senila, manžela hospodské. Hodinky jsou v záchodě u hospody. Musíte vlézt dovnitř (případné společníky nechte venku, dost daleko od záchodu), použít časovanou trhavinu a utéct. Pak se vraťte a vemte si hodinky. Nedávejte je senilovi, ale jeho kamarádovi, který je z jejich krádeže obviněný. Ten tak dokáže svou nevinu. Navíc si můžete nechat vystrojit veselku, když zbalíte rančerovu dceru nebo syna (možný je i buzerantismus nebo lesbismus ;-).

Vault City - utopie, vybudovaná kolem Vaultu 8. V přední části, pro neobčany, můžete naverbovat barmana Cassidyho, vyléčit dědka otráveného radiací, promluvit si s Vicovým kamarádem a slíbit pomoc manželce Joshuy. Do další část města se dostanete takto: Koupíte si falešné papíry, ukecáte celníka, že si musíte promluvit s místní šéfkou, nebo se dozvíte o problému s nájezdníky a zjistíte, kde mají hnízdo. Případně je pobijete. Pozor! Dovnitř vás nepustí s alkoholem nebo drogami, ty si položte na zem nebo dejte některému společníkovi. Taktéž vás nepustí dovnitř s mutanty, ghouly nebo deathclawy. V hlavní části města můžete získat knihy ukecáním chlapa v informačním centru, nakoupit, seznámit se Val, dcerou Vica. Té, když donesete kleště (toolkit nebo pliers) a hasák wrench, dá vám při příští návštěvě supertoolkit a navíc vám může upgradovat zbraně (nejlevněji). Dále se můžete nechat najmout na průzkumné práce u seržanta policie, vyplatit Joshuu v Servant Centru, vyřešit problémy s reaktorem v Gecku, po získání občanství prolézt Vault, kde vám lékař vyrobí protilátku na JET (pokud vám poradil MYRON, jak ji udělat)... více v průvodci, kde popisuju nejkratší postup k dokončení hry.

Raiders - sídlo raiderů leží asi deset políček na jih od Vault City, blízko Broken Hills. Vyvraždit, pozbírat psí známky, na kterých je napsaný kód k sejfu. V sejfu je důkaz, že raidery platil Bishop z Rena.

Gecko - město ghoulů postavené kolem jaderného reaktoru na severovýchod od Vault City. Kromě vyřešení problému s reaktorem je tu obchodník Percy, který vás pošle hledat jeho kamaráda Woodyho do Denu (egyptská mumie) a mechanik Skeever, vlastnící energetický konvertor, součástku nutnou k opravě auta. Dá ji za supertooolkit, který v té době bude mít Smitty v Denu, nebo který získáte od Valerie ve Vault City.

Redding - zlaté doly, na jihovýchod od Denu. Můžete se nechat najmout jako šerif (poslední úkol, zabití gangu Froga vám pak vynese pravidelné přepady jeho bratrů), koupit za 1000 podíl na dolu Wanamingo. Když důl vyčistíte od vetřelců (jde to opravdu ztuha) můžete podíl prodat zpátky za 2000. V dole je taky důlní mašina, ze které můžete vytáhnout Excavator chip. Ten potřebují oba doly, které tady jsou. Výběrem správného dolníka změníte dějiny, protože oba jsou na opačné straně politiky. Majitel MornigStaru je pro Reno, majitelka druhého dolu je pro NCR. Jinak je tady doktor, kterému můžete donést sérum proti JETU z Vault city a možnost nechat se najmout jako doporvod karavan.

Broken Hills - uranové doly. Můžete nabrat mutanta Marcuse, doprovázet karavany, odhalit protimutantí spiknutí oběvem kostí a dopisu v podzemí, opravit důlníčistič vzduchu (součásti vám dá Rocketman v Renu, když mu povíte heslo - to se dozvíte od důlního předáka), dát si páku se supermutntem, dokázat, že jste chytřejší než roboškorpión a případně pomoct ghoulovi, kterého obtěžují mouchy - stačí říct v elektrárně, aby mu přidali proud.

Reno - mafiánské město, které vedou čtyři rodiny. Na jihovýchod od Reddingu. Mimochodem, ukradnou vám tady auto. Jděte po stopách a mechanikům bu'dto nakecejte, že jste od mafiána Bishopa, neboje pobijte. Jako první věc je vhodné vyhrát boxerský turnaj (stačí mlátit boxery do hlavy, rychle je zknokautujete), protože pak si vás budou lidi více vážit. K mordinům se dostanete, když si promluvíte s malým Ježíšem Mordinem a pak o tom řeknete Velkému. Ten vás pošle doručit JET do stájí, kde se vyrábí JET a kde můžete zlanařit narkomanského génia Myrona - když máte vysoké science, dostanete z něj návod na protilátku. Mafián Wright (zase musíte nejdříve za synem) vám po té, co zjistíte, kdo mu zabil syna (oblezte všechny drogové dealery v městě a ptejte se na to, Rocketeer vám řekne o hřbitově, kde v jednom hrobě najdete důkaz o tom, že dávka JETU byla otrávená.) řekne adresu Sierra Army Depot, kde můžete získat od party robota SKYNETa. Navíc můžete navázat styky s Bishopem, případně mu sexuálně zneužít dceru i manželku. Další možná mafiánská rodina jsou Salvatoři. Všem můžete plnit nějaké úkoly, ale samozřejmě nemůžete být se všema.

Sierra Army Depot - leží na severozápad od Rena. Po likvidaci věžiček a odminování pole babijte houfnici a vystřelte na zablokované dveře. Vevnitř můžete získat robota (viz přehled NPC). Připomínám, že silová pole se dají "vypínat" plastickou trhavinou nebo dynamitem v jejich těsné blízkosti.

NCR neboli Nová kalifornská republika. Než vejdete do hlavní části, schovejte zbraně VŠEM svým společníkům. Můžete se dát k Rangerům a vyvraždit otrokáře nebo naopak pomoct otrokářům proti Raiderům, dát se na hon dobytka a především zajít za prezidentkou Tandi, kteá vás pošle vyřešit problém ve vaultu 15. Dále je tu místní elaktrárna, kterou ohrožuje šílený policajt. Nenašel jsem jiné řešení než mu ustřelit kebuli, než napáchá nějaké škody. Další důležité místo je další úřadovna Bratrstva Oceli.

Vault 15 - leží na východ od NCR. Nad vaultem 15 si postavili hnízdo bezdomovci a nevědomky tak kryjí hnízdo banditů. Viz dále, v postupu řešení hlavní linie.

Vault 13 - leží na západ od NCR. Po únosu obyvatel Enklávou ho teď obývá smečka inteligentních DeathClawů a pár lidí. Pokud jim opravíte počítač hlasovým modulem z Vaultu 8 ve Vault City, dají vám GECK. Nebo je zabijte a najděte si ho sami.

Military Base - leží dále na západ od vaultu 13. Do vozíku strčte tyč, na tu pak použijte dynamit. Otevřete si tak vstup do pevnosti plné supermutantů a nejrůznějšího vybavení.

San Francisco - nachází se v jihozápadním rohu mapy. Leží tu hlavní úřadovna bratrstva oceli. Pokud pro Bratra donesete plány vertibirdu z Navarra, dá vám přístup dolů, kde je kromě nějakého toho vybavení počítač, který vám (když máte speciální moduly, které se válí různě po lokacích (Vaulty, Military Base, Sierra Army depot)) zvýší inteligenci, silu, agilitu a perception. Dále můžete zmlátit jednoho z mistrů karate - hodného Dragona nebo zlého Lopana, získat tanker (viz hlavní návod) a pořádně nakoupit u obchodníka se zbraněmi, hned u vstupu nalevo.

Navarro - skrytá základna Enklávy. Do základny se dostanete kanálem v čepací stanici. Hlavním vstupem se jen tak neprostříte. Postup uvnitř viz hlavní návod.


Základní dějová linie

Jde jenom o řešení nejdůležitějších úkolů!

Neprve musíte projít klášterem. První zamčené dveře vypáčíte, druhé vyhodíte do vzduchu náloží z vázy. S bojovníkem se můžete buď pobít (pak si vezměte věci z bedny), nebo ho ukecat. Dostanete se ke kombinéze z Vaultu 13.

Máte za úkol najít GECK, aneb Souprava-Udělej-si-svů-vlastní-ráj. Vaše stopa je stará čutora, kterou prodal vesnici obchodník Vic z Klamathu. V Klamthu prohledejte Vicuv dům. Od kurvy Jenny v Bathhouse se dozvíte, že Vic je v Denu. Než odejdete, přiberte si do party barbara Sulika (stačí zaplatit 250 $), projděte trappertown na západě(potřebujete klíč od šéfa trapperů - slibte mu, že zlikvidujete krysy). V podzemí zabijte Krysího Boha (bijte ho do hlavy, máte solidní šanci, že ho tak zabijete) a prolezte ven, na místo, kde jste se předtím nemohli dostat. Z auta vyberte regulátor, který sníží spotřebu ve vašem autě.

V Denu je Vic držen otrokáři. Můžete ho tak nechat, ale když ho osvobodíte, bude chodit s vámi. Za moc nestojí, ale každá puška se hodí... Od Vica se dozvíte, že čutoru má od svého kamaráda z Vault City.

Ve Vault city si jeho kamarád vzpomene na města, odkud by ji mohl mít, ale je to falešná stopa, jenom vám to poslouží k objevení měst na mapě. Ve Vault City se nejprve potřebujete dostat dovnitř, na Denní Pas. Získáte ho buď ukecáním celníka Wallace (tvrďte mu, že jste z jiného vaultu), koupením falešných papírů a nebo objevením případně i zničením hnízda Raiderů. Ve městě je Val, dcera Vica. Pokud jí donesete toolkit a wrench, při další návštěvě vám dá potřebný supertoolkit. Ve měste ghoulů Gecko si promluvte s šéfem Haroldem, postěžuje si na problémy s reaktorem. Na severu žije ghoul Skeeter, který vám dá energetický konvertor do auta za supertoolkit. Ten získáte buď od Valerie, nebo návratem do Denu a koupí soupravy od mechanika Smittyho. S Konvertorem a 2000 se můžete vrátit do Denu, kde od smittyho dostanete auto. Za dalších 750 vám nainstaluje regulátor z Klamathu, který sníží spotřebu na polovic, navíc si můžete koupit nějaké baterie. Auto sice není nutnost, ale bez něj by se vám objevovalo těžko. Kromě pochopitelné rychlosti je to především objemný kufr.

Pak potřebujete Občanství ve Vault City. To získáte vyřešením problému s městem Ghoulů Gecko, kde je poškozený reaktor. V Gecku jděte do podzemí, kde je krysí megaloman Mozek. Dá vám kříž, kterým se prokážete jeho ghoulovi nahoře. Dostanete ekonomický disk. Ten ukažte ve Vault City McClurovi ve vládní budově. (není to nutné, stačí mu říci, v čem je chyba, ale takhle budete moci reaktor později zoptimalizovat). Pak si můžete vyzvednout v Amenities Office MHD součást. V Gecku jí můžete nainstalovat třemi způsoby. Sami vlezete do reaktoru (potřebné kary jsou: žlutá ve skříni obchodníka Percyho v severní části GECKA nebo někde přímo v první části elktrárny, červená je ve skříni v žluté části) a nainstalujete součást do poškozeného přístroje (předposlední vpravo), což vás asi zabije (radiace), nebo použijete robota (terminálem se můžete naojit i na Enklávu, ale nemá to nějaký praktocký užitek). RObot je rozbitý, musíte ho naprogramovat. Pořadí prováděných prací je následující (po tom, co jste zadali funkci oprava MHD reaktoru a vložili MHD do konzole) - pluto,Neptun,Uran,saturn, jupiter, potom oprava MHD. Nebo můžete ukecat místnícho mechanika Ferguse, aby to udělal za vás. Pak stačí zajít za McClurem a oznámit splnění úkolu, za což dostanete papíry. Jednodušší řešení je zavřít chladící systém (ručně, nebo robotem, stejně jako výměna MHD, ale poslední příkaz bude zavřít systém), ale to není "správné". Navíc potřebujete navigační modul Poseidon, který tu někde leží.

Když máte papíry, můžete jít do Vaultu. Ve druhém nebo třetím patře je někde ve skříňce hlasový modulátor, který si vezměte. Mimochodem, pokud jste hráli jedničku, budou vás srát bedny plné vodních čipů. Ve třetím patře v hlavním počítači můžete získat pozici Vaultu 15, zoptimalizovat chod reaktoru v Gecku (pokud máte s sebou holodisk od Ferguse) a obnovit údaje ve svém PIP boyi - získáte polohu NCR, pokud ji ještě neznáte.

V NCR se nechejte najmout na vyřešení problému se squattery u vaultu 15 (u prezidentky Tandi). U šerifa mají jednoho zajatce. Požádejte o možnost výslechu. Pokud se s vámi nebude bavit, jednu mu flákněte, to mu rozváže hubu. (Tuhle část sice můžete přeskočit, jde především o to, dostat se do Vaultu 15). Řekne vám jak to asi je. Squatteři nevědomky chrání gangstery, kteří se ve Vaultu ukrývají.

Ve Vaultu 15 (kromě řešení úplně hrubou silou) si pormluvte s vystrašenou ženou o zmizení jejího dítěte. Pak vyběhněte ven. Vpravo nahoře je žena, která hlídá průchod dále. Přesvědčte ji , aby vás pustila dále.V další části osvoboďte dívku (silou, ukecáním strážných neboproplížením a vypáčením dveří). Po záchraně od vůdce squaterů dostanete kartu, kterou otevřete výtah do vaultu.

Lupiče ve Vaultu (vede je poslední Khan, preživší z jedničky) můžete sice oblbnout, ale pokud je pobijete, umožníte Squaterům připojit se k NCR. Jediné, co vás opravdu zajímá, je hlavní počítač, ve kterém zjistíte polohu Vaultu 13. Můžete se ještě stavit do NCR a předat záznamy, které dokazují, že v radě NCR je zrádce, ale není to nutné.

Ve Vaultu 13 teď žijí inteligentní DeathClawové. Pokud jim slíbíte, že jim pomůžete opravit počítač (hlasový modul z Vaultu 8, další exemplář se tuším ještě vyskytuje u obchodníka New RenoArms v Renu), dostanete od nich GECK. Nebo je můžete zabít a najít si ho ve Vaultu.

Jenomže jakmile vyjdete z Vaultu, dostanete telepatickou zprávu od šamana, že vesnice byla unesena. Zajeďte do vesnice, kde vám umírající šaman řekne, že vesnici odvezly létající stroje na jih, do Navarra. V navarru (jižně, asi uprostřed mapy) je jenom benzínová stanice a chlápek vás posílá dál na jih. Nevěřte mu ani chvíli. Ale je dobrý nápad zajet si na jih, do San Francisca. V hlavní úřadovně bratrstva oceli vás bratr požádá, abyste základnu infiltrovali a donesli mu plány na létající vertibirdy. Vaše společníky raději nechte na místě (jenom by vám překáželi). Zpátky v Navarru seřvěte postavu v plášti a pak ji zabijte, než ztropí poplach. Do základny se dostanete kanálem, v jedné z místností benzin pumpy. Když se budete vydávat za nového vojáka, snad vás nikdo nezlikviduje. Ze zbrojnice si vezměte vylepšené brnění. Můžete zabít místního výzkumníka, má zvukotěsnou laboratoř. Ve stole má kartu, pomocí které můžete pustit deathclawa ve vedlejší místnosti na svobodu (hlídači nakecejte, že ho jdete zabít). V nadzemní části Enklávy nejděte mechanika u Vertibirdu, nalevo. Prokecejte ho, pak jděte k šéfovi mechaniků napravo, kterému nakecejte, že vás pro plány posílá mechanik. Můžete případně ještě vyřídit mechanikovi, že šéf o něm zase kecal - dostane přes hubu (šéf). S papíry se můžete vrátit do Frisca, ale je tady ještě jeden problém. Musíte získat elektronický identifikátor, který je zamčený u velitelky základny. Pokud na tom nejste fyzicky opravdu dobře, nechte to napotom. identifikátor je v zamčené skříňce. Do pokoje šéfky se dostanete, když porhlásíte, že jste uklizeč. Ale identifikátor získáte jedině vypáčením skřínky, za což vás velitelka napadne. Mírové řešení jsem nenašel.

Ve Friscu potřebujete zprovoznit tanker. Na to potřebujete palivo a opravený navigační počítač. Palivo můžete získat buď "slušně" tj dodáte Advanced Power Armor jednomu z vědců Shi, nebo splníte několik úkolů pro císaře Shi, nebo se domluvíte s hackerem Badgerem přímo na tankeru. Udělá to pro vás, pokud přivedete jeho dívku, která se ztratila dole v podpalubí, kam stejně musíte. Podpalubí je zamořené vetřelci a floatery. Bez Gauss nebo plasmové pušky tam raději nestrkejte nos. Najděte dívku, odveďte ji za Badgerem. Můžete se stavit za kapitánem, který vám řekne, co a jak. Pak se vraťte do podpalubí, kde identifikátorem otevřete dveře, vedoucí k navigačnímu počítači, který opravte zasunutím modulu. Můžeme startovat.

ENKLÁVA

Pokud máte nějaké společníky, nechte je v uvítací místnosti, nejlépe úplně nalevo. Nešahejte na počítač u věžiček, ani se nesnažte věžičky likvidovat. Po schodech slezte do další části ropné plošiny, která hostí vládu spojených státu amerických. Nemusíte nikomu ubližovat, je to na vás. Pokud ale chcete všechny vytřískat, začněte s ubikacemi napravo od začátku.

Ve vězení jsou vaši lidé. Promluvte si s babkou a řekněte jí o lodi. Pak se vydejte ještě níž. Vyřešte rébus s mnoha dveřmi. Pokud vím, musíte použít počítač napravo nahoře, nlevo nahoře, uprostřed nalevo, nalevo dole, uprostřed dole, dole vpravo a pak se můžete vydat dále. Poslední dveře otevřete normálním způsobem. V bočních místnostech je hromada vojáků a hromada výzbroje, především Gaus pušky. Vojáci nemají žádné zbraně, takže se stanou snadnou kořistí, pokud jdete po počtu mrtvol. V některé ze skříní je druhá verze Advanced brnění.

Patro za rébusem místo vlády. Můžete se pobavit s prezidentem, dozvíte se od toho zkurvysyna pár zajímavostí. Je docela vhodné ho zabít, vzít mu prezidentskou kartu a vypadnout o patro níž. Když se vrátíte, nebude na vás nikdo střílet. Nebo můžete zabít všechny. Záleží na vás. Ale než se od toho pustíte, promluvte si šéfem vývoje viru nalevo nahoře. Možná se vám ho podaří ukecat, aby pustil virus do klimatizace místo do atmosféry. Za pár hodin začnou lidé umírat, bohužel jenom ti obyčejní. O patro níž najděte velký počítač, hned vedle reaktoru (napravo nahoře). Položte časovanou nálož mezi počítačové konzole, mělo by to vysadit reaktor. Máte deset minut na útěk. Výpadek elektřiny uvolnil vězeňské cely, ve kteých byli vaši příbuzní i ostatní unešneí lidé. Navíc se některé dveře zavřely a jíné otevřely, takže cesta z prezidentského apartmá vede do ubikací a odtamtud na začátek.

Čeká vás boj s Frankem Horriganem. Může být poměrně jednoduchý. Vojáci, na které narazíte hned při vstupu, jsou jeho jednotka. Nemají ho rádi, takže se dají přesvědčit, že tady to všechno bouchne a je zachrání jedině, když vám pomůžou přes Franka. Další pomoc jsou vaši společíci, pokud jste si je tu nechali. A poslední a asi nejdůležitější pomoc jsou kulometné věžičky. Pokud se proplížíte kolem spodního okraje, aby si vás Frankie nevšimnul, nalogujte se do počítače, přihlaste se na prezidenstké konto a pomocí prezidentské karty spusttě bezpečnostní systém. Kombinovaná palba věžiček, vaší bandy a bývalé Fredovy jednotky ho brzy zlikviduje a cesta ke svobodě je volná.

Ukecat jeho jednotku je opravdu dobrý nápad, protože by mu jinak pomáhali proti vám. Navíc Frank bude střílet do nich, ne do vás.

Tak, a teď můžete bloudit dál. Ve Falloutu existuje spousta speciálních míst, na které můžete narazit náhodou. Za zmínku stojí především strážce věčnosti (Guardian of Eternity). Pokud projdete jeho portálem, objevíte se ve Vaultu 13 před sto lety. NEZAPOMEŇTE si vzít pistoli na sluneční energii, která leží na zemi ve skladišti. Je to jedna z nejhezčích hraček. A dostanete se odtamtud jedině tak, že rozbijete vodní čip v počítači. Pokud znáte příběh Falloutu 1...

Další zajímavé místo je třeba setkání s šílenými vybuchujícími krávami. Nebo kavárna ztracených hráčů, ve kterém postavy vyprávějí, jako hrály Fallouta 1.

Spusta lokací se navíc po dokončení změní - především Reno, kde z vás všichni tečou, bordel máte zadarmo, pornografické studio chce natáčet film o vašich dobrodužstvích....

Nashle u Fallouta 3